Šogad maijs bija karsts, taču vēl nebijušu temperatūru sasniedza KLUBA Lielais brauciens ! Pirmo reizi mūsu lasītāju vidū meklējām universālos kareivjus, kuri ikdienā brauc ar automašīnām, bet brīvajā laikā sēžas arī pie motocikla stūres. No 130 pieteikumiem izvēlējāmies 14. Rekordistam – 45 gadi pie motocikla stūres! Mūsu ceļojumu kā allaž diriģēja Pauls Timrots, dodot startu jau septītajam žurnāla KLUBS autotestam!

  Teksts Toms Timoško, Aivars Pastalnieks Foto Matīss Markovskis

If Mo​bile Bal​tics

viena aplikācija visām polisēm

Vienmēr Tev blakus

 Kaspars Duburs,

If Apdrošināšana eksperts transporta jomā:

«Ļoti superīgs pasākums! Jaudīgi un mūsdienīgi spēkrati, ko kārtīgi izmēģināju patiešām labi izplānotā maršrutā. Prieks arī par atlasītajiem čaļiem, jo viņi bija prātīgi, ar nopietnu attieksmi pret braukšanu. Lai kopā brauktu motociklu kolonnā, ne vien jāievēro speciāli noteikumi, bet arī nepieciešama pieredze, lai neiekļūtu avārijā, kā arī piesegtu "trakākas automašīnas", kuras neprot uz ceļa uzvesties. Katram braucējam ir jādomā trīs soļus uz priekšu. Šajā testa braucienā mums brīžiem arī izveidojās sava kolonna, kas turas kopā, un es redzēju, ka cits citu uz ceļa brīdina par manevru, ko kāds no motobraucējiem grasās veikt. Jā, šie bija ļoti zolīdi veči. Automātiski veidojās savstarpēja sapratne. Ar tiem, kuriem braucu vienā grupā, jau var braukt kopā tālus gabalus. Motociklistu brālība ­atdzimst!»

MOTO TESTS

  Kaspars Bīlāns,

tirdzniecība:

«Ideāls motocikls iesācējiem. Maigs, nav pārlieku ātrs, ar labām bremzēm un aerodinamiku. Komfortabls zemos ātrumos, tāpēc būs foršsikdienas motocikls, lai aizbrauktu no vienas Latvijas pilsētas uz otru. Atšķirībā no citiem modeļiem šeit ir viegli atrast neitrālo pārnesumu. Kad biju jaunāks, drošības un komforta asistenti man nebija svarīgi, taču tagad tos novērtēju. Kruīza kontrole, ABS, rokturu un sēdekļa apsilde. Ērts digitālais displejs. Jo lielāks, jo labāk! Šo motociklu es noteikti ieteiktu arī sievietēm – nav augsts vai smags, turklāt viegli vadāms. Šī varētu būt arī laba izvēle tiem, kuri ­tikai sāk savu motobraucēja karjeru.»

Honda NX500 ABS

Brauc ar to ikdienā vai ceļo nedēļas nogalē – 2024. gada NX500 ir gatavs visam. Dzinējs attīsta 35 kW maksimālo jaudu, tādējādi šis motocikls ir piemērots arī A2 kategorijas vadītāja apliecības īpašniekiem. 2024. gada modeļa stils ir daudz asāks, turklāt palielināti jaudas un griezes momenta rādītāji, pateicoties ieplūdes, izplūdes un vārsta darbības laika uzlabojumiem.

Drošība pirmajā vietā

jeb kāpēc man vajag KASKO?

Šovasar arvien biežāka dabas parādība ir krusa, kas pēc pagājušā gada augusta vētras liek nodrebēt katram auto īpašniekam – īpaši tiem, kuri savam auto nav iegādājušies KASKO apdrošināšanu. Par to, kāpēc KASKO ir drošības spilvens katram automobiļa un motocikla īpašniekam, stāsta If Apdrošināšanas transportlīdzekļu risku vadītājs Roberts Skrupskis.

Tavs auto un laikapstākļi

Ja automašīna tiek bojāta laikapstākļu dēļ – krusa, krītoši koki vai to zari – tas ir normāls KASKO gadījums. Saņemot pieteikumu par bojājumu, kā jebkurā citā situācijā, tiek izvērtēti auto bojājumi. Ja daba mūs pārsteidz ar lielgraudu krusu, tad varam uzskatīt, ka automašīna ir gājusi bojā – tiek noteikta auto vērtība un klients saņem kompensāciju tieši tāpat kā gadījumā, ja tā būtu bijusi auto zādzība. Ja tas ir bijis lietots auto, tad klients var izvēlēties – saņemt auto tā brīža vērtību vai meklēt vietā ko citu, bet te jāpatur prātā, ka apdrošinātājs nav auto tirgotājs un citu transportlīdzekli nemeklēs – tā ir klienta atbildība. Ja auto ir jauns, tad patiesībā jau pie auto iegādes būtu vēlams izvēlēties jaunvērtības apdrošināšanu, kas divus gadus no auto iegādes brīža nozīmē, ka gadījumā, ja auto kādu iemeslu dēļ nākas norakstīt, tad klients saņem atpakaļ iztērēto summu pilnā apmērā. Te gan savu lomu spēlē arī auto iegādes nosacījumi, bet katrs gadījums ir individuāls un apdrošinātājs no savas puses vienmēr ieteiks labāko risinājumu. 

Vispirms – sargā pats sevi!

Iegādājoties auto, primāri ir jāatceras, ka apdrošināšana nav nesvarīgs faktors. Lai cik labs braucējs tu būtu, bet ir apstākļi, ko nav iespējams paredzēt. Ikdienā nav iespējams paredzēt avārijas situācijas, tāpat arī auto novietošana maksas stāvvietā nedod garantiju, ka kāds to nesabojās. Protams, arī jau pieminētās dabas stihijas nav iespējams paredzēt, tāpēc, piemēram, privātmāju īpašniekiem ir vērts padomāt par nojumi, zem kuras novietot savu spēkratu. Ja sākusies krusa, tad liela vēja gadījumā atstāt auto zem koka arī ir diezgan riskanti, jo nav garantijas, ka tas koks nenolūzīs un neuzkritīs mašīnai, kā rezultātā būs labs izejmateriāls metāla karotēm, nevis tikai virsbūves remonts. Galvenais, ko noteikti nevajadzētu darīt – kļūt par varoni un vētras laikā skriet novietot savu auto citur, it kā drošākā vietā, jo tādā veidā auto īpašnieks apdraud pats savu drošību. Mēs labi atceramies pagājušā gada pieredzi, kad cilvēki centās glābt transportlīdzekļus un guva sasitumus no lielgraudu krusas. Lai cik vērtīgs ir tavs auto – tas nekad nebūs vērtīgāks par tavu veselību vai dzīvību!

Apdrošinātājs izvērtē katru gadījumu

Visos iepriekšminētajos gadījumos ir skaidrs, ka KASKO būs spēkā. Pat, ja spēcīga lietus laikā klients būs paslīdējis un ar savu elkoni sabuktējis auto, tad nav pamata atteikt kompensāciju. Tomēr ir tāds klientu segments, kas iegādājas KASKO apdrošināšanu un tad domā, ka varēs vazāt apdrošinātāju aiz deguna – nu gan jau izies cauri. Tieši dabas stihijas ir viens no faktoriem, ko klienti cenšas izmantot, lai tiktu pie bezmaksas auto remonta, veicot darbības, kas nekvalificējas kā neparedzēti apstākļi. Piemēram, klients zina, ka uz kaut kāda grants ceļa, pa kuru viņš brauc jau desmit gadus, lietus laikā veidojas izskalojumi un dziļas peļķes, bet tieši vienas lietusgāzes laikā viņš tajā peļķē ir iebraucis ar jau bojātu automobili un tas ir salūzis. Ja tas tiek darīts apzināti, ar nolūku tikt pie auto remonta uz apdrošinātāja rēķina, tad ziniet, ka tas neies cauri. Tiesa, šādi gadījumi ir reti, jo lielākā daļa klientu ir godīgi. 

Kad no autobraucēja kļūsti par ​​kājāmgājēju

Situācijās, kad ir iestājies apdrošināšanas gadījums, pirmās neērtības ir zaudējumi. Būsim godīgi – KASKO apdrošināšana nenozīmē, ka nekad vairs nebūs jāmaksā par auto remontu, jo katrai situācijai ir pašrisks. Nākamā problēma ir nepieciešamība pēc mobilitātes. No brīža, kad tiek konstatēts bojājums, līdz auto atgūšanai var paiet nedēļa, bet tikpat labi tas var būt arī mēnesis un pat ilgāks laiks. Brīdī, kad tiek saņemts pieteikums par konkrēto gadījumu, tiek veikts remonta aprēķins. Ja serviss jau nākamajā dienā var iedot tāmi, tad apdrošinātājs to apstiprina un var sākties remontdarbi. Jāatceras, ka apdrošinātājs nevar ieplānot rindas uz dīleru servisiem vai detaļu atrašanos servisā, līdz ar ko šis remonta ilgums nekādā mērā nav atkarīgs no apdrošinātāja. Pilnīgas auto bojāejas gadījumā pieredzējuši eksperti konstatē faktu un tad jau tālāk tas ir papīru darbs, kamēr klients ir izdarījis izvēli starp piedāvātajiem remontiem. Kompānija If ir pretimnākoša saviem klientiem un parasti piedāvā aizvietošanas auto, mēģinot to pielāgot klienta vajadzībām. Ja piedāvātais maiņas auto klientu neapmierina, tad If piedāvā segt taksometra izmaksas, koplietošanas auto, velo vai skrejriteņu nomu – respektīvi izdarīt visu tā, lai klients neizjūt diskomfortu un nejūtas ierobežots tikai tāpēc, ka notiek atlīdzības process par auto remontu vai bojājumu. 

Dodies ceļojumā ar auto vai motociklu droši!

Pirms doties ceļojumā ar savu transportlīdzekli, ir nepieciešams to pārbaudīt. Jo garāks ceļa posms priekšā, jo apzinīgāk tam jāpieiet. Apdrošinātājs, protams, var palīdzēt dažādās situācijās, kas notiek ceļojuma laikā, bet ir liela daļa šo situāciju, no kurām var izvairīties, jo palikt uz ceļa Latvijā ir viens, bet, ja nelaime notiek kaut kur Eiropā uz lielceļa nakts laikā, tad ceļojums ir sabojāts. Ja motociklisti apkopēm pieiet gana skrupulozi, tad autobraucēji mēdz grēkot un nesteidzas ar auto apkopi. Faktiski jau ziemā būtu jāsāk domāt par vasaras sezonas ceļojumiem, lai nav tā, ka brīdī, kad jābrauc brīvdienās, tad izrādās, ka visur ir rindas, bet atvaļinājumu tā dēļ atlikt negribas un cilvēks iziet uz risku, ka nekas jau nenotiks. Te tomēr ir jāņem vērā, ka ceļojums pa Eiropu ir papildu slodze tavam auto – karstums, kondicionieris, kalnains apvidus. Ja runājam par motocikliem, tad vispirms ir jāsaprot, vai vispār tavs mocis šādam braucienam ir piemērots. Lielais čopers noteikti nav tas pārvietošanās līdzeklis, kas būs piemērots braucienam kalnos. Apdrošinātāja pienākumos neietilpst sekot līdzi transportlīdzekļa stāvoklim, mainīt riepas, eļļu utt. Tāpat arī lēmums par auto vai motocikla gatavību ceļojumam ir katra paša darīšana. Apdrošinātājs pieslēdzas brīdī, kad iestājas apdrošināšanas gadījums. Gada griezumā ir vairākas situācijas, kad kāds ir “palicis uz ceļa” un šie gadījumi ir kaut kādā mērā sarežģīti. Latvijā nez kāpēc primāri visi, kuru auto apstājas uz ceļa, izmanto radu un draugu palīdzību, kas patiesībā ir lieki, jo tam ir paredzēts auto palīdzības segums. Ja ir KASKO apdrošināšana, kurā ir iekļauts auto palīdzības segums, tad nav jāuztraucas par palikšanu kaut kur, piemēram, Polijā uz ielas. Klientam tiek piešķirta viesnīca, auto nomas iespēja, bet uzreiz jāpiemin, ka gadījumā, ja pēkšņi apstājas auto dzinējs, tad tas nav KASKO gadījums. Dzinējs tāpat vien pats no sevis neapstājas – tam noteikti ir jau bijušas indikācijas, kas nav ņemtas vērā. Ja pirms ceļojuma ir aizdomas par to, ka transportlīdzeklim tehniski tomēr ir kāda problēma, tad ir jāizvērtē riski, jo ārzemēs ne vienmēr būs blakus serviss, kas varēs auto saremontēt. Auto kļūst arvien modernāki un pat vienas spuldzītes nomaiņa var kļūt par lielu izaicinājumu, tāpēc braukt atvaļinājumā bez palīdzības seguma ir ārkārtīgi muļķīgi.  Gadījumā, ja izvēlētais transports ir motocikls, tad If no savas puses risina arī diezgan komplicētas situācijas. Ja gadījumā nelaime notiek ar vadītāju, tad apdrošinātājs no savas puses izdarīs visu, lai klientam nav jādomā par savu transportlīdzekli vai tā nogādāšanu atpakaļ mājās.